Det er nu helt sikkert at cykling fremme sundhed og fravær af sygdomme, særligt livsstilssygdomme.
Jeg vil nu belyse hvordan det at cykle påvirker forureningen og klimaet, eller modsat ikke forurene og ikke påvirker vores klima.
Udgangspunktet vil være et af FNs 17 Verdensmål,. som i tanken skal gøre verden et bedre sted for alle
Mål 13: Klimaindsats
Som udgangspunkt er der ingen udledning af skadelige og forurenende stoffer i forbindelse med at cykle, der sker en lille CO2 udledning i forbindelse med det muskelarbejde der skal til for at drive cyklen, og det er fra den mad du har indtaget.
Det er kun i forbindelse produktionen at der sker en klimabelastning med udledning af CO2. Den største udledning kommer i forbindelse med produktionen af el- cykler, primært batteriproduktionen er her synderen. Der er selvfølgelig nogle fremstillingeprocesser i forbindelse med produktionen som ikke er så miljøvenlig, ligesom ved alle fremstillinger af transportmidler
Men fortvivl ikke, efter bare KUN 165 km er der sparet så meget CO2, sammenlignet med kørsel i en bil, at CO2´ en fra fremstillingen er blever udlignet. Der vil herefter ikke være nogen direkte udledning af hverken CO2 eller andre partikler i forbindelse med transport.
Der er ingen tvivl overhovedet om at cyklen og el cyklen er det bedste og mest miljøvenlige valg, hvis du vil fra A til B. Cyklisten øger bæredygtigheden i trafikken, og alle der vælge cyklen/el-cyklen til transport hver dag er med til at reducerer den direkte CO2 udledning, partikelforurening og den inddirekte CO2 udledning. Jo mere grøn strøm du kan fylde på din el-cykel jo bedre for miljøet
Du kan kun gøre det bedre ved at gå, men her bliver afstanden og tiden en faktor, som cyklen og i særdelshed el-cyklen kan eliminere.
En lille oversigt over CO2 udledningen pr. år ved forskellige transportformer, beregnet udfra 10km pr dag i 250 arbejdsdage, der er ikke medregnet produktionen af de forskellige transportmiddler
Cykel 0 kg
El-cykel 13 kg, skal have strøm
Bil 472 kg
Tog 211 kg
Danmark har en National Cykelstrategi, som skulle udmønte sig i at flere cyklede til og fra skole, arbejde og fritd, men der er sket et fald i antallet af cyklende børn, unge og voksne fra 2014 til 2022. Grunden hertil er mange, men især det manglende fokus fra politikerne er stærkt medvirkende til at forholdene for cyklisterne er for dårlige. Det kan selfølgelig undre, når nu det er bevist i flere sammenhæng og undersøgelser, at cykling er godt for både helbreddet, økonmien og klimaet, så det kan kun blive en win win for alle at der gøres mere for cykelfolket.
Derfor gælder det om at blive ved med at gøre politikerne, især landspolitikerne, opmærksomme på deres vedtagne klimamål. Cyklisterne kan være en stor hjælp i deres regnstykke om, at nå de politisk fastsatte klimamål, ved at få flere til at bruge cyklerne og færrer til at bruge bilen.
Den gamle Nationale Cykelstrategi fra 2014 er blevet afløst af en ny her i 2024.
Se den her; https://www.trm.dk/media/2pbkqrdr/kommissorium-for-udarbejdelsen-af-en-national-cykelstrategi2-a.pdf
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.